پایگاه عدالت خواهان گلستان "این شبها عزاداری مردم گرگان به اوج خود رسیده و بافت تاریخی و قدیمی گرگان که نقطه رشد فرهنگ و مذهب در شهر دارالمومنین گرگان به شمار می رود ، شاهد حضور خیل عظیم عزاداران حسینی و همچنین لشگر زیاد تماشاگری است که فقط برای تماشا می آیند .
چهار راه میدان و سقاخانه حضرت ابوالفضل العباس (ع) و محله دربنو از اماکنی است که محل تجمع هیئت ها بوده و جمعیت زیادی در این دو نقطه برای سینه زنی و عزاداری می آیند و البته جمعیت زیادی هم برای تماشا می آیند.
اما در میان این خیل جمعیت شاهد حضور دخترانی هستیم که با آرایش های غلیظ و زننده ، موهای رنگ کرده که روی صورت افتاده و روسری تا نیمی از سر عقب رفته و با مانتوهای کوتاه و چسبان در مجالس حاضر می شوند ، گویا آنها مجلس عزای حسین (ع) را با عروسی و دید و بازدید اشتباه گرفته اند .
در کوچه پس کوچه ها شاهد آن هستیم که دختران و پسران با همدیگر مشغول صحبت هستند گویی که این شبها مجال مناسبی برای این جور افراد بوجود آورده تا خیلی راحت تر همدیگر را ببینند و تبادل احساسات نمایند .
تعدادی دیگر آلوچه می خرند و زیر مغازه های روبروی سقاخانه می ایستند و با خوردن آلوچه و انداختن هسته آن به بیرون ، سینه زنان و عزاداران حسینی را تماشا می کنند در حالیکه نیش شان تا بناگوش باز است و از این که با یکدیگر هستند بسیار مسرورند .
عده ای دیگر عطر و بویی از عزاداری و محرم نمی دهند و فقط تماشاگر آنند که چه چیزی دارد در صحنه می گذرد و گویا دارند تعزیه یا تئاتری را تماشا می کنند .
مشکل اینجاست که تماشاگران و لشکر بی تفاوت ها دارند زیاد می شوند . همانطور که در واقعه کربلا نیز تماشاگر و لشگر بی تفاوت زیادی داشتیم ، حتی زعیم شیعیان کوفه " سلیمان صرد خزایی " نتوانست عاشورا را درک کند و یک تماشاگر بی تفاوت بود اما بعد از عاشورا قیام توابین را راه انداخت تا بلکه از اندوه و رنج خود بکاهد .
اینجا باید گفت : " در دیزی اگه بازه حیای گربه کجا رفته ؟ ،
براستی چرا عده ای مجلس عزای امام حسین (ع) را فضای مناسبی برای رسیدن به امیال نفسانی خود برگزیده اند ؟
امام حسین (ع) کرم دارد و بزرگوار است و در خانه اش بروی همه باز هست اما چرا ما نمی توانیم متناسب با شان مجالس و مکانهایی که هستیم لباس بپوسیم و سخن بگوییم و رفتار کنیم ؟
چرا با بی ظرفیتی ، سبک بازی و برداشت غلط از واژه " آزادی " بر این نکته تاکید می کنیم که ظرفیت آزادی را نداریم و با این کارها واژه مقدس " آزادی " را لجن مال کردیم ؟
چرا در گرگان " شورای امر به معروف و نهی از منکر " نداریم که برای این قبیل افتضاحات و هنجارشکنی ها برنامه ریزی ، سیاست گذاری و تصمیم گیری کند ؟
چرا ایام دهه محرم که به ایام " امر به معروف و نهی از منکر " نامیده شده ، هیچ برنامه ای در این خصوص اجرا نمی شود ؟
چرا به موضوع عفاف و حجاب که می رسد همه خود را کنار می کشند و دوست دارند مسئولیت را متوجه دیگران کنند و یا اینکه دوست دارند دیگران در این زمینه وارد عمل شوند ؟ مگر فلسفه و هدف اصلی قیام ابا عبدالله الحسین (ع) امر به معرف و نهی از منکر نبوده است
چرا همه 20 دستگاه و نهادی که در زمینه عفاف و حجاب مسئولیت دارند همه سکوت پیشه کرده اند و هر روز بر وسعت و کیفیت این هنجارشکنی ها و گستاخی ها افزوده می شود ؟
چرا دستگاه های قضایی و انتظامی با عاملان این بی حجابی ها و مظاهر مشهود آن برخورد نمی کند ؟ البته عملکرد نیروی انتظامی استان و سردار میرفیضی در سایر بحث ها مانند پلیس راهور ، مواد مخدر ، پلیس آگاهی و ... موثر بوده اما باید قبول کنیم در زمینه مبارزه با بی حجابی در گرگان کاری صورت نگرفته است که ناشی از ناقص بودن حلقه های این مواجهه است .
حسین جان ، ما شرمنده ایم که نتوانستیم آن چیزی که تو برایش قیام کردی را حفظ کنیم .
حسین جان ، شرمنده ایم که آن چیزی که تو برای آن ، جان خود و عزیزانت قربانی کردی تا امت خفته و جامعه به انحراف رفته آن روز را بیدار و هدایت کنی امروز دوباره کمرنگ شده و دارد به فراموشی سپرده می شود .
حسین جان ، شرمنده ایم که دلیل اسارت خاندان اهل البیت و شکنجه های جانکاه آنان از یادها رفته است .
تو برای "اصلاح دین جدت " و " احیا امر به معروف و نهی از منکر " قیام کردی و از همه وجود خود و خانواده ات گذشتی اما امروز در مجلس عزاداری تو کسانی قدم می زنند که دقیقا در مقابل هدف تو قرار دارند و قلب نازنین تو را به درد می آورند .
ما نباید فریب این گونه جملات را برخوریم که از برخی حنجره های مشکل دار بیرون می آید که :
** اشکالی ندارد بگذارید هر جور راحتند ، همان جور بیایند ؛ امام حسین(ع) همه را می پذیرد .
** اینها ظاهرشان این جور است ولی دلشان پاک است .
** عیسی به دین خود و موسی به دین خود ؛ شما پاسخ گوی اعمال خودت هستی .
** بگذارید مجالس امام حسین(ع) شلوغ باشد و هر کس هر جور که خواست بیاید و هر جور که خواست عزاداری کند .
و ده ها جمله دیگر از این قبیل دلسوزی های خاله خرسی ، که کمترین خسارتش این است که هر کسی و لو اینکه رفتار ، گفتار ، افکار و یا اشتباه فاحشی را در این زمینه مرتکب شود خود را محق و ماجور می داند و این خود یک انحرافی عمیق است .
به نظر می رسد لازم است تا همه دلسوزان انقلاب اسلامی و علاقمندان به ساحت امام حسین(ع) و اهل بیت به فکر یافتن راه حل های جدی و اساسی در این زمینه باشند و شورای امر به معروف و نهی از منکر استان و شهرستان ها فعال شوند تا ضمن زدودن این قبیل زشتی ها از مجالس ارزشمند عزای سرور و سالار شهیدان در زمینه فرهنگ والای عفاف و حجاب اقدامات مفید و موثری برنامه ریزی و اجرا نمایند .
این شبها عزاداری مردم گرگان به اوج خود رسیده و بافت تاریخی و قدیمی گرگان که نقطه رشد فرهنگ و مذهب در شهر دارالمومنین گرگان به شمار می رود ، شاهد حضور خیل عظیم عزاداران حسینی و همچنین لشگر زیاد تماشاگری است که فقط برای تماشا می آیند .
چهار راه میدان و سقاخانه حضرت ابوالفضل العباس (ع) و محله دربنو از اماکنی است که محل تجمع هیئت ها بوده و جمعیت زیادی در این دو نقطه برای سینه زنی و عزاداری می آیند و البته جمعیت زیادی هم برای تماشا می آیند.
اما در میان این خیل جمعیت شاهد حضور دخترانی هستیم که با آرایش های غلیظ و زننده ، موهای رنگ کرده که روی صورت افتاده و روسری تا نیمی از سر عقب رفته و با مانتوهای کوتاه و چسبان در مجالس حاضر می شوند ، گویا آنها مجلس عزای حسین (ع) را با عروسی و دید و بازدید اشتباه گرفته اند .
در کوچه پس کوچه ها شاهد آن هستیم که دختران و پسران با همدیگر مشغول صحبت هستند گویی که این شبها مجال مناسبی برای این جور افراد بوجود آورده تا خیلی راحت تر همدیگر را ببینند و تبادل احساسات نمایند .
تعدادی دیگر آلوچه می خرند و زیر مغازه های روبروی سقاخانه می ایستند و با خوردن آلوچه و انداختن هسته آن به بیرون ، سینه زنان و عزاداران حسینی را تماشا می کنند در حالیکه نیش شان تا بناگوش باز است و از این که با یکدیگر هستند بسیار مسرورند .
عده ای دیگر عطر و بویی از عزاداری و محرم نمی دهند و فقط تماشاگر آنند که چه چیزی دارد در صحنه می گذرد و گویا دارند تعزیه یا تئاتری را تماشا می کنند .
مشکل اینجاست که تماشاگران و لشکر بی تفاوت ها دارند زیاد می شوند . همانطور که در واقعه کربلا نیز تماشاگر و لشگر بی تفاوت زیادی داشتیم ، حتی زعیم شیعیان کوفه " سلیمان صرد خزایی " نتوانست عاشورا را درک کند و یک تماشاگر بی تفاوت بود اما بعد از عاشورا قیام توابین را راه انداخت تا بلکه از اندوه و رنج خود بکاهد .
اینجا باید گفت : " در دیزی اگه بازه حیای گربه کجا رفته ؟ ،
براستی چرا عده ای مجلس عزای امام حسین (ع) را فضای مناسبی برای رسیدن به امیال نفسانی خود برگزیده اند ؟
امام حسین (ع) کرم دارد و بزرگوار است و در خانه اش بروی همه باز هست اما چرا ما نمی توانیم متناسب با شان مجالس و مکانهایی که هستیم لباس بپوسیم و سخن بگوییم و رفتار کنیم ؟
چرا با بی ظرفیتی ، سبک بازی و برداشت غلط از واژه " آزادی " بر این نکته تاکید می کنیم که ظرفیت آزادی را نداریم و با این کارها واژه مقدس " آزادی " را لجن مال کردیم ؟
چرا در گرگان " شورای امر به معروف و نهی از منکر " نداریم که برای این قبیل افتضاحات و هنجارشکنی ها برنامه ریزی ، سیاست گذاری و تصمیم گیری کند ؟
چرا ایام دهه محرم که به ایام " امر به معروف و نهی از منکر " نامیده شده ، هیچ برنامه ای در این خصوص اجرا نمی شود ؟
چرا به موضوع عفاف و حجاب که می رسد همه خود را کنار می کشند و دوست دارند مسئولیت را متوجه دیگران کنند و یا اینکه دوست دارند دیگران در این زمینه وارد عمل شوند ؟ مگر فلسفه و هدف اصلی قیام ابا عبدالله الحسین (ع) امر به معرف و نهی از منکر نبوده است ؟
چرا همه 20 دستگاه و نهادی که در زمینه عفاف و حجاب مسئولیت دارند همه سکوت پیشه کرده اند و هر روز بر وسعت و کیفیت این هنجارشکنی ها و گستاخی ها افزوده می شود ؟
چرا دستگاه های قضایی و انتظامی با عاملان این بی حجابی ها و مظاهر مشهود آن برخورد نمی کند ؟ البته عملکرد نیروی انتظامی استان و سردار میرفیضی در سایر بحث ها مانند پلیس راهور ، مواد مخدر ، پلیس آگاهی و ... موثر بوده اما باید قبول کنیم در زمینه مبارزه با بی حجابی در گرگان کاری صورت نگرفته است که ناشی از ناقص بودن حلقه های این مواجهه است .
حسین جان ، ما شرمنده ایم که نتوانستیم آن چیزی که تو برایش قیام کردی را حفظ کنیم .
حسین جان ، شرمنده ایم که آن چیزی که تو برای آن ، جان خود و عزیزانت قربانی کردی تا امت خفته و جامعه به انحراف رفته آن روز را بیدار و هدایت کنی امروز دوباره کمرنگ شده و دارد به فراموشی سپرده می شود .
حسین جان ، شرمنده ایم که دلیل اسارت خاندان اهل البیت و شکنجه های جانکاه آنان از یادها رفته است .
تو برای "اصلاح دین جدت " و " احیا امر به معروف و نهی از منکر " قیام کردی و از همه وجود خود و خانواده ات گذشتی اما امروز در مجلس عزاداری تو کسانی قدم می زنند که دقیقا در مقابل هدف تو قرار دارند و قلب نازنین تو را به درد می آورند .
ما نباید فریب این گونه جملات را برخوریم که از برخی حنجره های مشکل دار بیرون می آید که :
** اشکالی ندارد بگذارید هر جور راحتند ، همان جور بیایند ؛ امام حسین(ع) همه را می پذیرد .
** اینها ظاهرشان این جور است ولی دلشان پاک است .
** عیسی به دین خود و موسی به دین خود ؛ شما پاسخ گوی اعمال خودت هستی .
** بگذارید مجالس امام حسین(ع) شلوغ باشد و هر کس هر جور که خواست بیاید و هر جور که خواست عزاداری کند .
و ده ها جمله دیگر از این قبیل دلسوزی های خاله خرسی ، که کمترین خسارتش این است که هر کسی و لو اینکه رفتار ، گفتار ، افکار و یا اشتباه فاحشی را در این زمینه مرتکب شود خود را محق و ماجور می داند و این خود یک انحرافی عمیق است .
به نظر می رسد لازم است تا همه دلسوزان انقلاب اسلامی و علاقمندان به ساحت امام حسین(ع) و اهل بیت به فکر یافتن راه حل های جدی و اساسی در این زمینه باشند و شورای امر به معروف و نهی از منکر استان و شهرستان ها فعال شوند تا ضمن زدودن این قبیل زشتی ها از مجالس ارزشمند عزای سرور و سالار شهیدان در زمینه فرهنگ والای عفاف و حجاب اقدامات مفید و موثری برنامه ریزی و اجرا نمایند .
دانلود...
ما را در سایت دانلود دنبال می کنید
برچسب : جولان, بی حجابی ,در عزاداری, های, گرگان, نویسنده : بهمن khoondel بازدید : 1688 تاريخ : چهارشنبه 22 آبان 1392 ساعت: 0:25