حضور فعال و مؤثّر روحانیت در مساجد از دیدگاه مقام معظم رهبری

ساخت وبلاگ

حضور فعال و مؤثّر در مساجد

 

مساجد یکی از مهم­ترین بسترهای ارتباط حوزه و روحانیت با مردم است که نقش زیادی در محبویت روحانیت در بین آنان داشته است. مرکزی که دارای کارکردهای فراوان دینی و اجتماعی است. مقام معظم رهبری به حضور فعال و مستمر روحانی و امام جماعت در مساجد تأکید داشته و در این زمینه می­فرماید: «قدر مساجد را بدانیم؛ پیش­نماز مسجد، باید مسجد را خانه خود، جایگاه خود و اداره خود بداند؛ وقتى وارد مسجد شد، «کالسّمک فى الماء» باید باشد؛ احساس کند که اینجا جاى اوست و عجله‌اى براى بیرون رفتن از مسجد نداشته باشد؛ این درست است. ... این ارتباط با مردم که در مسجد و جلسات مذهبى هست، از آن کارهاى اثرگذار است؛ ولى شرایطى دارد» (بیانات در جمع روحانیان استان سمنان، 17/8/1385ش).

معظم له در بیانات متعدد خود به کارکردهای مساجد و وظیفه روحانی به عنوان امام جماعت آن اشاره نمودند که برخی از آنها را ذکر می­کنیم:

الف) محل عبادت و ذکر معارف دین و مناقب اهل­بیت

امامت جماعت در مساجد را محترم بشمارید، مهم بشمارید. کسانى که شایستگى دارند، امامت مساجد خیلى مهم است. در هر وعده نماز، یا لااقل در هر شبانه‌روزى یک وعده نماز، با مردم حرف بزنید و افکار را باز کنید. با ذکر حقایق دین و مناقب ائمه(ع) دلها را روشن کنید؛ دلها روشن می­شود (بیانات در دیدار علما و روحانیان استان خراسان شمالى، 19/7/1391ش).

ب) مرکز نهضتها و جنبشهای اسلامی مردمی

یکی از علل پیروزی این انقلاب مبارک در ایران اسلامی این بود که مردم به مساجد اقبال پیدا کردند؛ جوانان مساجد را پر کردند و علمای اعلام، مساجد را به عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افکار و اذهان، مورد استفاده قرار دادند و مسجد، مرکزی برای حرکت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروخته رژیم طاغوت شد. ... مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در کشور عزیز اسلامی ما، بلکه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حرکتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم کشورهای شمال آفریقا که مسلمان هستند از مساجد شروع شد، که به پیروزی هم رسید و کشورها استقلال پیدا کردند.

ج) مرکز همه تصمیم­گیریهای مهم حکومتی

در صدر اسلام هم، در زمان نبی مکرّم اسلام(ص) و همچنین در زمان حکومت با برکت امیرالمؤمنین(ع) مسجد مرکز همه تصمیم­گیریهای مهم و کارهای بزرگ بود ... به طور کلّی مسجد به عنوان یک پایگاه دین، عبودیّت و معرفت، می­تواند برای جوامع اسلامی منشأ و سرآغاز حرکات بزرگ و برکات ماندگار باشد (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار علما، طلاّب و اقشار مختلف مردم شهر قم به مناسبت سالروز 19 دى، 1375ش).
د) مرکز عبادت و تفکر

مسجد فقط برای نماز نیست؛ در مسجد انواع عبادات هست. از جمله آن عبادات، تفکر است ... بنابراین مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکر و تأمّل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتّصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایی است که انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل می­کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متصّل می­کند (همان).

 حفظ قداست روحانیت

از اساسی­ترین الزامات رفتاری روحانیت تقیّد داشتن به ویژگیهایی است که موجب حفظ قداست آنان می­شود. روحانیت به واسطه اینکه پرچم­داران مکتب و اسوه­های اخلاق برای آحاد جامعه اسلامی محسوب می­شوند، باید بیش از همه از شأن و جایگاه رفیع خود مراقبت و محافظت نمایند. مقام معظم رهبری در این رابط مؤکّداً توصیه می­فرماید: «یک چیز دیگرى که در باب روحانیت شرط و لازم است که ما دقیقاً و جداً به آن توجه کنیم، مسئله حفظ قداست روحانى است. روحانیت داراى قداست است. مردم به من و شما که نگاه مى‌کنند، به خاطر لباسمان، شأنمان و شغلمان، حساب خاصى براى ما باز مى‌کنند و یک تقدسى قائلند. بعضى از گناهانى که خودشان مى‌کنند، خیال مى‌کنند ماها نمى‌کنیم؛ بعضى از کارهاى خیرى که خودشان انجام نمى‌دهند، خیال مى‌کنند ما انجام مى‌دهیم؛ خیال مى‌کنند ماها دائم در حال ذکر الهى و توجه به پروردگار هستیم؛ یک چنین تصوراتى درباره ما دارند. البته این تصورات را نباید تقویت کرد ... این قداست را چگونه حفظ کنیم؟ حفظ قداست با سلامت مالى، سلامت اخلاقى و حفظ زىّ طلبگى است ... شأن طلبگى این است که انسان یک زىّ متوسطى همراه با قناعت، سلامت مالى و سادگى به طور نسبى براى خودش نگه دارد. سلامت اخلاقى، خیلى مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد» (بیانات در جمع روحانیان استان سمنان، 17/8/1385ش).

13) ضرورت نیازشناسی و زمان­شناسی علما و روحانیت شیعه و سنى

اولین گامی که مقام معظم رهبری در راستای رسالت حوزه­های علمیه مهم می­دانند، زمان­شناسی و درک کردن لحظه­هاست. معظم له درباره شرایط حضور مناسب در حوزه به دو نکته اساسی اشاره می­کند و در همین راستا می­فرماید: «نیاز لحظه­ها را برآورده کردن، کار کمی نیست. اولاً؛ درک و استعداد و تیزبینی می­خواهد. ثانیاً؛ شجاعت و شهامت می­خواهد که وقتی دیگران کاری را نمی­کنند او انجام دهد» (حوزه و روحانیت در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، ج1، ص121). زمانی روحانی می­تواند در جامعه رسالتش را به خوبی انجام دهد که آگاه به زمان باشد و بداند در چه زمانی، کدام­یک از مبانی اسلامی را باید ترویج بکند و به همین خاطر است که می­گویند مرجع تقلید باید زمان­شناس باشد تا بتواند در هر عصری طبق قرآن و سنت فتاوای مربوط به آن برهه از زمان را به خوبی استخراج کند. بنابراین انتظار رهبری از روحانی و عالم دینی در جامعه امروز جهانی این است که «روحانىِ این زمان از این امکان باید حداکثرِ استفاده را بکند، با افکار جدید آشنا شوند، راهها و شیوه­هاى دشمن را بشناسند و به زمان خودشان عالم شوند؛ «العالم بزمانه لاتهجم علیه اللّوابس».

(23/2/1388ش).

شناخت راههای نفوذ دشمن برای انحراف نسل جوان و یا تخریب چهره علمای دینی از جمله مواردی است که از نظر رهبری ضرورت زمان­شناسی و نیازشناسی را برای روحانیت دوچندان می­کند: «زمان پیش رفته، تغییر زیاد شده، راههاى نفوذ در ذهن جوانها زیاد شده. این راهها را باید بشناسید و به خصوص باید مواجهه با دشمن را در حوزه تفکر و احساس جوانها اهمیت بدهید و بدانید که دشمن اولین نقطه­اى را که مورد توجه قرار می­دهد، آن نقطه فعال است که یکى از بخشهاى آن، عبارت است از نسل جوان؛ ... البته یکى از نقاط حساس هم علماى دین هستند؛ دشمن آنجا را هم به انواع مختلف و اشکال گوناگون هدف قرار می­دهد» (همان).

ایشان حرکت هدفمند و برخورد مناسب با نقشه دشمن در حوزه­های مختلف فکری و سیاسی را از برنامه­های لازم علمای دینی دانسته و می­فرماید: «باید به تناسب تهمتهایی که به ما می­زنند و به تناسب فحشهایی که به ما می­دهند و به تناسب کتابهایی که علیه ما می­نویسند، نیازها را بدانیم. مرکز و بانک اطلاعات حوزه کجاست که اینها را نگاه کند و درباره آن موضوعات تحقیق نماید و بنویسد؟ یکی از کارهایی که حوزه باید انجام بدهد، همین است؛ یعنی مرکزی داشته باشد و کتابهایی را که در دنیا راجع به انقلاب نوشته­اند، جمع کند؛ چه آنهایی که مستقیماً درباره انقلاب است و چه آنهایی که به خاطر انقلاب، به شیعه و یا اسلام فحش داده­اند و چه کتابهایی که از ما تعریف کرده­اند و نقاط قوّت ما را یادآور شده­اند» (همان).

 

 

دانلود...
ما را در سایت دانلود دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : بهمن khoondel بازدید : 1298 تاريخ : چهارشنبه 1 خرداد 1392 ساعت: 12:29