انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم

بیش از چهل روز از سقوط رئیس جمهور قانونی مصر و کودتای امریکایی ارتش علیه اسلامگرایان مصری می گذرد و شاهدیم که نظامی گران پرمدعای مصری نه تنها آرامش را به کشور بازنگردانده اند، که بی هیچگونه توجهی به خواسته مردم، با گلوله و تیر به جان غیرنظامیان افتاده اند. آنچه امروز در مصر می گذرد از سه محور قابل بررسی است:

  1. با نگاهی گذرا به مطالبات، شعارها و درخواست های ملت مصر در میدان التحریر از بدو تحولات این کشور که به سرنگونی حسنی مبارک انجامید، می توان به ماهیت اسلامی، ضد صهیونیستی و ضد امریکایی این انقلاب اذعان کرد. انقلابی که پس از سرنگونی دیکتاتور ظالم بدست مردم، به روی کار آمدن اسلامگرایان در مجلس و دولت با تفاوت معناداری در آراء انجامید. مرسی در حالی بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد که رکود اقتصادی، تهدیدهای داخلی و تعارضات بین مطالبات گروههای مختلف اسلامگرا و سهم خواهی احزاب لیبرال و سکولار، حاکمیت در این کشور را با چالش های جدی مواجه کرده بود و قطعا انتظار غلبه بر تمامی این مشکلات و تهدیدها در مدت یک ساله ی ریاست جمهوری مرسی با وجود کارشکنی های قدرتهای داخلی و خارجی، ادعایی غیرمنطقی بود. اما آنچه صحنه ی تحولات مصر را به اوضاع فاجعه بار کنونی کشاند، از سویی بی اعتنایی به قانون بعنوان فصل الخطاب اختلافات و از دیگر سو بدعت گذاری توطئه آمیزی بود که بی توجه به روند قانونی و دموکراتیک انتخاب رئیس جمهور در پای صندوق های رأی، سعی در انتقام جویی از اسلامگرایان با اردوکشی های خیابانی و ادعای دروغین امضاهای چند میلیونی علیه مرسی داشت.
  2. در گیرودار قدرت خواهی نظامی گران و بقایای دیکتاتورمآب رژیم گذشته ی مصر، بازنده ی ناخواسته ی میدان، مردم مظلومی هستند که مطالبات حقیقی شان حاکمیت برمبنای اسلام و مردم سالاری، عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی، و نه! به تمامی مداخلات صهیونیستی و امریکایی در امور کشورشان بود. حملات وحشی گرانه و کشتارهای غیرانسانی نظامیان مصر، ماهیت پلید و ضدمردمی ارتش را به روشنی نشان داد و بی شک کسانی که جوابشان به مطالبات مردم، گلوله و قتل عام است نمی توانند دلسوز مردم باشند.
  3. آنچه اوضاع مصر را به وخامت کشانده است، مداخلات قدرتهای بیگانه و حمایت های امریکا و رژیم صهیونیستی از کودتای نظامیان در این کشور است. بیگانگان و دشمنان پرمدعای مردم با به جان هم انداختن ملت و ایجاد جنگ روانی و موج رسانه ای علیه اسلامگرایان، منتخب قانونی مردم را با دیکتاتورهای نظامی عوض کرده اند. مداخلات بیگانگان در امور داخلی کشورها چه در مصر باشد، چه در سوریه، چه در بحرین و چه در فلسطین، به شدت محکوم است و بایستی سرنوشت امور، به دست مردم سپرده شود.

جنبش عدالتخواه دانشجویی، قتل عام و آتش افروزی ارتش مصر علیه ملت و نادیده گرفتن مطالبات مردم را به شدت محکوم کرده و ضمن تاکید بر ضرورت پایان دادن به درگیری های خیابانی، از حاکمیت فعلی، ملت و نخبگان مصری تقاضا دارد با کوتاه کردن دست بیگانگان از مناسبات این کشور، با راه حل سیاسی و دموکراتیک به حل بحران های موجود بپردازند.

به امید ظهور عدالت گستر گیتی

جنبش عدالتخواه دانشجویی