محمد علی طالع زاری :کاندیدای مورد حمایت ،جهبه اصواگریان،جهبه پایداری در شورای شهر گرگان

ساخت وبلاگ

 

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برای ارتقاء سطح فرهنگی عمومی یک شهر ، کارهای اصولی وزیربنایی دارد 

همانطور که می دانیم فرهنگ خرده فرهنگ هایی بسیاری دارد و ابتدا باید توجه ویژه به خرده فرهنگها شود تا بر اساس آن فرهنگ اصلی شکل بگیرد

اگر فرهنگ را به مثابه یک کشتی فرض کنیم و تمام اجزاء وجوارح این کشتی به منزله خرده فرهنگی های به هم چسبیده تصور کنیم ، قصور از هر کدام از این خرده فرهنگ ها باعث درم شکستن کشتی در کوران  حوادث و طوفانهای زندگی خواهد شد 

اینکه فقط به یک فرهنگ خاص توجه کنیم و به اصطلاح برای خوش  آمد یک گروه عناوین غربی تحت عنوان پان گرگانیسم و یا ناسیونالیستی گرگانی را ترویج دهیم و افتخار کنیم که بعضی از کلمات را با کسر و یا ضمه تلفظ  کنیم ، کاری عجیب و جای تامل داریم و از همه اینکه این نکته را بدانیم همه ما یک روز نه خیلی  دور مال یک روستا بودیم و آن چیزی که افتخار به بومی بودنش می کنیم در جایی است که دهها کیلومتر دورتر از این مکان است 

وضعیت حال را بررسی کنید 

وضعیت که الان ما در آن زندگی می کنیم 

توجه جوانان را به گذشته های نه چندان دور هدایت کنیم تا بدانند که فرهنگ جاری ، مکان جاری، و هوایی که در آن تنفس می کنند ، نتیجه بزرگ مردی و جانفشانی چه کسانی بود 

مردان ، مردی که بدون توجه به واژه های مثل ایسم های خارجی که الان سر و زبان مهندیسین فرهنگی که مدرکشان مبتنی بر سازه و فلز و ساختمان است و ادعای کار فرهنگی و گفتمان فرهنگی  و نقد و ا نتقاد دارند، ارزشی ندارد جز خرج داخلی و رای عده ای جوان احساساتی که بر مبنای کلماتی بر گرفته از واژه گان کتابهای فرهنگ لغت است که آقایان کمی از این لغات را یاد گرفته اند تا بتوانند افاضاتی در محل  خاص و مکانی خاص داشته باشند 

گواه این قضیه را می توان از پول های میلیاردی سازمان فرهنگی شهرداری در راستای کمک ها و برگزاری اردوهایی خاص که تمامی آنها در جاهایی انجام شد که بیشتر با قشر و فرهنگ خاصی ارتباط داشت و اگر می بینیم که بودجه پارک موزه دفاع مقدس یک ا ستان در یک نقطه غربی کشور از طریق شهرداری آن استان بالغ بر یازده میلیارد تومان پرداخت میشود اما درگرگان شاهد تهمت و توهین و کشاندن این موضوع به تلویزیونهای خارجی می شویم  

مگر این شهرداری با شهرداری آن شهر و سایر شهرهای دیگر فرق می کند 

مگر پارک موزه دفاع مقدس گرگان جزیی از شهر گرگان و کار فرهنگی گرگان نیست و مکانی برای کار فرهنگی نمی باشد و یا اینکه توسط کسانی ساخته شده اند که در طیف فکری و عقیدتی شما قرار ندارند و یا اینکه .........

چرا باید بودجه میلیاردی برای ساخت یک فرهنگ سرا روبه روی اکبر جوجه در کمربندی انجام شود که حتی زمانی اگر روزی راه اندازی شود باید از ترس زن و بجه مان را آنجا بفرستیم که خدای ناکرده مورد حتک حرمت رانندگان غریبه و غیره نشوند اما همین مرکز فرهنگی در بهترین نقطه شهر به صورت چند منظوره یعنی پارک موزه دفاع مقدس و سالن های همجوار آن که کاربرد فرهنگی و اجتماعی دارند  و آنهم در ناهارخوران اما کمترین کمک ریالی به آن نمی شود 

دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس 

اساسا کار سازمان فرهنگی هنری شهرداری در بعد فرهنگی مگر توجه به قسمتی خاصی از فرهنگ است ؟؟؟!!!و یا د راختیار افراد خاص برای کارهای خاص 

و یا پول فرهنگی فقط برای چاپ کتاب عده ای خاص با تفکر خاص باشد 

فرهنگ دینی ، فرهنگ ورزشی ، فرهنگ عمومی ، فرهنگ .......  و در نهایت فرهنگ ایثار 

تمامی اینها اجزایی تشکیل دهند فرهنگ کلان یک استان می باشند و کم توجه ای به هر یک از آنان باعث گسیختگی فرهنگی و در نتیجه سونامی بدحجابی و شل حجابی و بی حجابی هستیم چیزی که  الان متاسفانه شاهد آن هستیم 

چرا نباید مهندسی فرهنگی و یا اطاق فرهنگی و صاحب نظران فرهنگی که عمری در این کارزار تلاش و کوشش کرده اند استفاده نشود 

چرا نباید کمیته های فرهنگی متناسب با قومیتهای استان شکل نگیرد 

کمیته های فرهنگی اقلیتهای استانی با خرده فرهنگ های آنان و چاپ کتاب بر اساس آن نوع فرهنگ و سپس تعمیم آن به فرهنگ کلان استان گامی در تعامل و همدلی و همبستگی مردم این شهر و استان خواهد شد 

نهادینه نمودن فرهنگ ایثار در تار و پود زندگی مردم یکی از واجبات است 

چرا این تنها فرهنگی است که عمومیت و مقبولیت در تمامی خرده فرهنگهای این شهر دارد 

تمامی خرده فرهنگ ها و قومیت های این شهر به فرهنگ ایثار احترام می گذارند 

و اساسا فرهنگ ایثار یک زبان  و مفهوم بین المللی است 

زبان مشترکی است که می توانی در هر نقطه ای از جهان با هر کسی ارتباط برقرار کنی 

چرا که ایثار در تمامی کشورها مورد احترام آن ملت و قوم است 

چرا نباید سازمان فرهنگی شهرمان از بودجه هنگفت فرهنگی نسبت به چاپ و شناسایی این قهرمانان ایثار که ایران و ا یرانی را در دنیا سرافراز کردند نسبت به داشته های آنان و زندگی شان قلم فرسایی و جاپ کتاب نکند 

ایثارگران نویسنده که تعدادشان در استان کم نمی باشد هیچ گونه حمایت مالی نشود اما تجلیل و تکریم از نویسندگان خاص و موسسات خاص سنگ تمام گذاشته و شاهد تبلیغات کتابهای آنان و خریدهای کلان از ناشران آنان باشیم که در نهایت متوجه بشویم که فلان کلمه را با کسره تلفط می کنند و فلان جمله را با ضمه و یا فتحه و کلی حال کنیم که عجب زبان خوبی داریم 

باید همه را به یک چشم دید 

باید همه نویسندگان در هر قشر ژانر نویسندگی هستند به یک دید کار آن ها را بررسی کرد 

توجه ویژه به جوانان این آ ینده سازان ایران اسلامی و گرگان اسلامی 

این راز موفقیت است 

اما توجه شما را به نکاتی چند جلب می کنم :

ديدگاه رهبر معظم انقلاب پيرامون اهميت و نقش ترويج و معرفي فرهنگ ايثار و جهاد در بين نسل جوان :

نسل جوان هر كشور يكي از بزرگترين سرمايه هاي آن كشور محسوب مي شود.جوانان استعدادها وامتيازاتي دارند كه نقطه ي اميد و نيروي محركه و مبتكر ملت به حساب مي آيند . اين امتيازي است كه ملت ايران بيش از ساير كشورها از آن برخوردار است .
رهبر انقلاب اسلامي از جوانان به عنوان « يك نعمت الهي » و « مركز نيرو و اميد و ابتكار عمل » و در جايي ديگر آنها را « ميراث گرانقدر حضرت امام خميني «ره» و « فتح الفتوح آن حضرت (ره) » ياد مي فرمايند .
رهبر معظم انقلاب اسلامي جوانان را به زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهداي عزيز انقلاب و جنگ تحميلي و تكيه بر عظمت ، شجاعت ، تقوا و طهارت آنان و مطالعه ي وصيت نامه ي شهدا دعوت كرده و آن را موجب تحول معنوي و حقيقي جوانان مي دانند :

« نبايد پنداشت كه با گذشت دوازده سال از پيروزي و دو سال از پايان جنگ تحميلي ، خاطره ي شهداي عزيز انقلاب و جنگ كمرنگ شده و از يادها زدوده خواهد شد و به عكس ، تصوير آن چهره هاي مقدس ، در هاله اي از نور و طهارت ، روز به روز بايد در ذهن ملت ما با عظمت تر و چون چهره هاي اسطوره اي قهرمانان بزرگ ، محبوبتر و رفيع تر گردد و نام آنها و ياد آنها به همه، مخصوصاً جوانان و نوجوانان درس عظمت و شجاعت و تقوا و صفا و طهارت بدهد و خواهد داد . بخش مهمي از اين كار، وظيفه ي نويسندگان و هنرمندان است . »
« البته دوران جنگ و شرايط خاص آن روزها براي عده اي از جوانان اين مملكت يك انقلاب معنوي و حقيقي بوجود آورد . اين وصيت نامه هاي شهدا كه امام (ره) توصيه به مطالعه ي آن مي كردند به خاطر اين است كه هركدامش نمايشگر انقلاب يك نفر آدم است . »
در جاي ديگر شهيدان را مايه ي عظمت ايران و اسلام معرفي مي فرمايند :
« اگر شما جوانان در دوران جنگ تحميلي به جنگ نمي رفتيد و به جبهه خدمت نمي كرديد ، شهادت را به خود نمي پذيرفتيد ، امروز ايران و اسلام به اين عظمت نبود »
و در فرازي ديگر جوانان بسيجي شهدا و جانبازان را الگوهايي فرا راه جوانان مي دانند كه بايستي شناخته شده، و راهشان براي آنها تبيين شود :
: در زمان خودمان هم الگو داريم ، امام الگوست . اين جوانان بسيجي ما الگو هستند 

موثرترين راهكارهاي ترويج فرهنگ ايثار را می توان درجامعه به شکل ارائه نمود 
 

فرهنگ متعالي » ايثار و شهادت « با انديشه ها ، الگوهاي اخلاقي و رفتاري منبعث از قرآن ، روايات و احاديث نياز به يك شرايط و فضاي مناسبي دارد تا مورد تأمل و شناخت صحيح تمامي اقشار مردم در سطوح مختلف جامعه قرار گيرد و با اقبال حداكثري روبرو گردد . فلذا كار بست راهكارها و پيشنهاداتي كه به عمده ترين آنها در ذيل اشاره مي گردد گام بلندي خواهد بود در ايجاد فضاي مطلوب و اشاعه ي اين فرهنگ ناب در سطح جامعه . 
1- فرهنگ سازي و ارتقاء سطح آگاهي ها و باورهاي ديني مردم در طول سال از طريق رسانه ها، بويژه صدا و سيما ، سازمان هاي مسئول و متولي امور ديني ، مذهبي و فرهنگي ، خانواده ها و نهاد هاي آموزشي چرا كه اطلاع و آگاهي از هر چيزي زمينه ساز كشش به سمت آن بوده و بديهي است وقتي در مورد پديده اي فاقد آگاهي باشيم نسبت به آن هيچ انگيزه و گرايشي نداشته باشيم، و اين آگاهي بخشي هم براي تقويت رفتار مشاركتي مردم در اين موضوع ، هم براي اطلاع از حقوق فردي و اجتماعي ) مسئوليت پذيري( نسبت به آن هم آشنايي با تهديدات دشمنان در آن حوزه ق طعاً كارساز و مؤثر است . 
2- ايجاد ارتباط و تعامل متقابل از سوي سازمان بنياد شهيد وامور ايثارگران با جوانان بويژه جوانان دانشگاهي و مدرسه اي و نيز برگزاري نشست هاي مشترك و تخصصي دوره اي و حمايت از طريق پژوهش هاي علمي و عملياتي آنان و باز درهمين ارتباط ، ايجاد تعامل سازنده با ديگر نهادهاي آموزشي و پژوهشي و استفاده از ايده هاي متخصصان و صاحب نظران حوزه ي دين . 
3- معرفي شهداء و ايثارگران بعنوان الگوهاي راستين براي جوانان، به اين ترتيب كه ؛ اگر بخواهيم درباره ي مصاديق ايثار ( رزمندگان و جانبازان ) كار كنيم و آنان ر ا به جوانان بشناسانيم بايد با ساز و كارهاي مناسب از جمله تبليغات رسانه اي ، اختصاص بخششي از خطبه هاي نماز جمعه به معرفي آنان ، استفاده از چهره هاي علمي و فرهنگي مقبول و نافذ در گفتار و عمل براي معرفي آنان ، اختصاص بخشي از محتواي متون درسي به اين موارد و غيره ؛ آنان را در معرض نسل جوان قرار داده و با ايجاد يك محيط مناسب براي تماس و معاشرت متقابل مي توانيم شاهد شكل گيري زنجيره اي همگون از گروه هاي مرجع تأثير گذار و تأثير پذير در تعامل با يكديگر در جهت تعميق پيوند هاي عميق بين امت و الگو هاي راستين و از آن طريق گسترش فرهنگ اصيل ايثار و شهادت باشيم . 
4- برگزاري همايش ها ، كنفرانس ها و مسابقات علمي - پژوهشي در قالب فراخوان آثار در ابعاد مختلف فرهنگ ايثار و شهادت با همكاري بنياد شهيد ، نهادهاي فرهنگي و مذهبي، دانشگاهها و مدارس و صدا و سيما كه علاوه بر جنبه ي اطلاعاتي و آموزشي داشتن مي تواند با تجمع آثار و افكار مشوق طيف وسيعي در جهت اشاعه و زنده نگه داشتن دستاوردهاي دفاع مقدس و انقلاب اسلامي ، شهداء و ايثارگران باشد. 
5- رسانه هاي جمعي عموماً و صدا و سيما خصوصاً به عنوان مهمترين كانالهاي فرهنگ ساز ، كه هدايتگري روند كلي فرهنگ جامعه را بر عهده دارند ، مي توانند در احياء ، رونق ، پيرايه زدايي و زمينه سازي هر چه بهتر و بيشتر اين فرهنگ متعالي نقش تعيين كننده اي ايفا كنند . ترديدي نيست كه رسانه جمعي ، در كنار ساير عوامل همچون خانواده ، محيط هاي آموزشي ، كانون هاي مذهبي و ساير بخش هاي جامعه ، نقش بر جسته اي در انتقال فرهنگ ، جامعه پذيري و تعليم و تربيت اجتماعي ايفا مي كنند . و علاوه بر بازتاب دادن فرهنگ جامعه ، قدرت چشمگيري در راستاي شكل دهي به عقايد و باورها ، اطلاع رساني و آگاهي بخشي بر عهده دارند. (لازار ، 1380 ،ص 86 )از اين رو در جامعه ي اسلامي ما نيز يكي از رسالت هاي اصلي رسانه ها ، بايد نشر فرهنگ ايثار و شهادت و پاسداري از آن باشد. 
در اين خصوص امام خميني (ره) با تشريح نقش رسانه هاي جمعي ، از آنها ( راديو ، تلويزيون ، مطبوعات ، سينما ، تئاتر و غيره) به عنوان دانشگاه عمومي ياد كرده است كه بايد در تمام سطح كشور گسترش يابد و تمام مردم را متفكر و مبارز و ديني بار بياورد .معاونت پژوهشي مؤسسه ي تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)، 1378) ،ص 355 )
چرا كه همه ي رسانه ها به تناسب ماهيت ، ميزان نفوذ ، ظرفيت امكانات ، نوع پيا م و مخاطب مي توانند نقش خويش را متناسب با انتظارات ايفا كنند و گام هاي مؤثر ي در توسعه فرهنگ و ارزشهاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بردارند . 
حال راهكاري كه براي اشاعه ي فرهنگ ايثار و شهادت با در نظر گرفتن نقش همه ي اين رسانه ها مي توان ارائه داد به شرح زيل خواهد بود.
الف) فيلم ها و سريال هاي تلويزيوني: اين رسانه بخاطر فراگير بودنش مي تواند ، از مؤثرترين عوامل بسط فرهنگ ايثار و شهادت باشد ، كه اين امر مستلزم زمينه هاي فرهنگي و هنري بالايي است كه علاوه بر جنبه هاي ظاهري بايد در آنها به مفاهيم عميقي همچون ايثار ، شهادت ، دلاوري ، وطن دوستي ، ايمان قوي شهداء و رزمندگان توجه كرد و از هر گونه برخورد سليقه اي و حزبي اجتناب نمود . همچنين تأمين بودجه ، بكارگيري بازيگران مطرح و متعهد و ايجاد مركزي جهت ساخت فيلم هاي سينمايي مرتبط با اين موضوع كاملاً مي تواند راهگشا باشد.
ب) تئاتر : به عنوان نمايشي زنده و اجراي آن در مدارس ، دانشگاهها ، ادارات ، كارخانجات ، ساير سازمانهاي خصوصي ، مراكز نظامي و حتي در خود تلويزيون ، با هدف نمايش و شناساندن مجاهدت هاي ايثارگران و شهداء به شكل عيني و ملموس . 
ج) نشريات و كتب : در اين زمينه بايد خاطرات ، تجارب و انديشه ها و وصايا ي شهداء و ايثارگران و رزمندگان با يك حركت علمي - فرهنگي و با حمايت هاي معنوي و مالي از آنان در آثار مكتوب درج گردد . البته با يك تعامل سازنده بين نويسندگان اين عرصه با خود ايثارگران كه داراي تأثير مطلوبي در اين زمينه است . از جمله چاپ و انتشار اين آثار گران بها در كتب و نشريات عمومي ، روزنامه ها ، مجلات ، كتب دانشگاهي و مدرسه اي و توليد ساير محصولات فرهنگي مناسب . 
د) ايجاد يك بانك اطلاعاتي قوي دراين زمينه : براي دسترسي پژوهشگران عرصه ها ي مختلف دفاع مقدس به اطلاعات مورد نياز از طريق ارائه كليه ي اطلاعات در آن از قبيل : نام و رمز عمليات ها ، سوابق علمي و پژوهشي شهداء و ايثارگران ، وصايا ، خاطرات ، تاريخ و محل شهادت ، زندگي نامه و ساير آمار مربوط به دفاع مقدس كه مي تواند بعنوان يك مركز مهم نشر ارزشها و دستاوردهاي شهدا و ايثارگران كاملاً مؤثر باشد . 
و) و ساير قالب هاي رايج رسانه اي با محوريت و اولويت اشاعه ي فرهنگ ايثار و شهادت از قبيل : پخش اخبار ، سخنراني ، ميز گرد هاي كارشناسي ، مصاحبه ، برنامه هاي مستند ، گزارش هاي تحليلي ، كارتون ، زير نويس هاي تبليغاتي و ويدئو كليپ ها، چاپ و نشر مقالات ، كاريكاتورها، تهيه ي پوستر و موسيقي ، سرودها، نوحه ها ، اشعار و غيره . اما نكته اي كه در موفقيت عملي رسانه ها در ترويج اين فرهنگ بايد به آن توجه داشت ، رعايت عوامل ذيل مي باشد ؛ مسئوليت پذيري ، گستردگي پوشش و ايجاد ارتباط با گروه هاي مختلف مردم ، درك وضعيت فرهنگي - اجتماعي جامعه ، توجه به نيازهاي مخاطبان و برنامه ريزي دقيق در اين راستا ، هماهنگي رسانه ها در عمل ، تنوع در اشكال پيام و مداومت در القاي آن ، حذف پارازيت ها و غيره. 
6- اقدامات اجتماعي : به شكل گسترش نمادها و سمبل ها ي دفاع مقدس در قالب:
الف ) توسعه ي نمادها از طريق ساخت يادمان هاي شهداء در مراكز مهم و اصلي شهر ها و حتي مراكز آموزشي ، بازنگري در تهيه پوسترها ، كتيبه ها و فضاسازي فرهنگي و تبليغي(ديوار نويسي) در سطح شهرها باهمكاري شهرداريها و حتي در روستاهاي پرجمعيت با تكيه بر جنبه هاي آگاه سازي ديني و معرفتي از شهداء ، حفظ بخشي از آثار بجا مانده از دفاع مقدس ، نامگذاري خيابان ها ، ميادين ، مدارس و دانشگاهها بنام شهداء و ايثارگران البته با در نظر گرفتن جامعه شناسي و روانشناسي تبليغات. 
ب) ايجاد نمايشگاه و موزه ي دفاع مقدس براي تجمع و ارائه آثار مادي و معنوي بازگو كننده ي صحنه هاي مختلف از دفاع مقدس كه بلحاظ عيني و ملموس بودن مي تواند بسيار آموزنده و نتيجه بخش باشد. 
از قبيل ارائه ي تجهيزات نظامي رزمندگان ، هنر هاي دستي آنان ، پيشاني بندها ،عكس و پوستر ، دست نوشته ها ، كتب و اشعار ، ساخت ماكت از صحنه هاي نبرد،نقشه ي عمليات ها و بسياري موارد ديگر. 
7- فراهم نمودن زمينه اعزام قشرهاي مختلفي از مردم خصوصاً جوانان براي بازديد از مناطق عملياتي كشور در دوران دفاع مقدس در قالب كاروان هاي راهيان نور و ه مچنين برنامه ريزي براي ديدار با خانواده ي شهداء و ايثارگران براي انتقال تجارب و تحكيم پيوندهاي دو سويه با همكاري بنياد شهيد ، بنياد حفظ آثار ونشر ارزشهاي دفاع مقدس ، مدارس ، دانشگاهها و صدا سيما. 
8- در عرصه ي ورزشي هم مي توان با اقداماتي همچون برگزاري جام ها و مسابقات ورزشي مهم ، تأسيس باشگاه و ورزشگاه با نام شهداء ، ايثارگران و جانبازان و همينطور حمايت هاي مالي و معنوي از تيم هاي مختلف ورزشي جانبازان وايثارگران جهت تداوم بخشي به ياد ، نام و ارزش هاي دفاع مقدس و رزمندگان آن عرصه ها در ميادين ورزشي اشاره نمود. 
 
9- ايجاد يك سازمان تبليغاتي كارآمد در مورد دفاع مقدس به شكل متمركز با برنامه ريزي دقيق ساختاري و محتوايي با استفاده از نيروهاي فكري ، هنري و علمي متعهد در اين زمينه نيز قابل تأمل است . 
10- دادن آگاهي و اطلاعات كافي به مردم در زمينه اقدامات و مسئوليتهاي نهادهاي مرتبط با امور ايثارگران و شهداء : همچون بنياد شهيد و امور ايثارگران ، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس با مشخص نمودن سازوكارهايشان و نقش و اهميتي كه در زمينه ي اشاعه فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه دارند. 
11- استفاده ازنيروهاي متعهد، با سواد و مسئوليت پذير كه درك صحيحي از زمان و شرايط داشته باشند در سطوح مختلف نهادهاي فوق الذكر كه قادر باشند با بينش واقع بينانه و مديريت همه سونگر ، در زمان صلح بخوبي با بستر سازي براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت به مقابله با جنگ نرم دشمن بپردازند و با محتمل دانستن هر اتفاقي بتوانند اين روحيه و آمادگي را درهر شريطي و هر نسلي حفظ نمايند . وبهترآنست كه تركيب انساني اين نهادها هم شامل ايثارگران ، رزمندگان ، جانبازان ، خانواده هاي شهداء ، نيروهاي متعهد مردمي ، بانوان ، جوانان و از تما مي اقشار جامعه باشد . 
12- با توجه به اينكه امروزه يكي از دغدغه هاي اصلي ما در زمينه ي فرهنگ ايثار و شهادت به تأثير پذيري جوانان از آن مربوط مي شود . فلذا شايسته است در اين رابطه ، توجه ويژه اي به نسل جوان بشود و با نياز سنجي و تأمين مطالبات به حق آنان و تدوين برنامه هاي جامع در خصوص آگاه سازي آنان نسبت به هجمه هاي فرهنگي دشمنان در اين خصوص با راه اندازي پايگاه هاي اينترنتي و وبلاگ نويسي ، ارتباط دائمي با اين نسل برقرار كرده و به پرسشها و شبهات ذهني آنها پاسخ داده و توصيه هاي رهبر عزيز را در اين زمينه عملياتي نمود . 
13- اتخاذ سياست هاي تشويقي و انگيزشي در چارچوب اهداف برنامه پنجم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي كشور در زمينه توسعه مشاركت هاي مردمي در عرصه فرهنگ ديني و به تبع آن فرهنگ ايثار و شهادت با برنامه ريزي و اقدامات لازم با رويكرد بهبود كيفيت فعاليت ها و همچنين توسعه و حمايتهاي آموزشي و پژوهشي از زير ساخت هاي فكري و مولد فرهنگ اصيل ايثار و شهادت . 
14- فرهنگ ايثار و شهادت نيز به مثابه ساير فرهنگ ها در طول تاريخ تغيير و تحول مي يابد. پس بنابراين بايد مواظبت ونگهداري شده و همواره مورد پالايش قرار گيرد تا سنت هاي غلط وارد آن نشوند و به كاركردهاي آن در بستر زمان توجه گردد . 
15- توجه به اولويت بندي ها بر اساس شناسايي نيازها در راستاي اشاعه ي اين فرهنگ در جامعه . 
16- شناسائي و معرفي فرصت ها و همينطور تهديدات و آسيب هائي كه فرهنگ ايثار و شهادت طلبي را با خطر مواجه مي نمايد و رعايت اعتدال در بيان و برخورد با اين چالش ها و موانع و همچنين تجليل از فعالان اين عرصه كه نقش مؤثري در اشاعه ي اين فرهنگ دارند . 
17- و نهايتاً نهادينه سازي فرهنگ ايثار و شهادت از ابتداي زندگي هر فرد در فرايند پرورش اجتماعي او به عنوان بخشي از وظايف خانواده ها، نظام آموزشي، نظام ارتباطي و رسانه اي . 

بديهي است بسياري از اين راهكارها و پيشنهادات كه به آن ها اشاره شد فقط بخشي از آنها مي تواند بوسيله ي ارگانها و سازمان ها ي مرتبط و بخصوص بنياد شهيد و بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس،سپاه و تحت نظر ستاد كل نيروهاي مسلح به اجرا گذارده شود ، ولي پيچيدگي و تخصصي بودن بسياري از اين راهكارها تنها از عهده يك بنياد و مركز خاص بر نمي آيد ، بلكه بايد از كليه نيروهاي مردمي و مشاركت عمومي بهره گرفت ؛ زيرا حفظ و اشاعه آثار و ارزشهاي دفاع مقدس و فرهنگ ايثار و شهادت مانند خود دفاع مقدس و انقلاب اسلامي با مشاركت همگاني ميسر است .و بدين منظور بايد براي هر يك از دستگاههاي ذيربط  و به خصوص در یک شهر یعنی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری که از بودجه داخلی شهر و بر اساس درآمدها فعالیت می کند و دغدغه سایر دستگاهها ی دولتی که ناشی ا ز تحریم ها و یا مسایل دیگر را میشود استفاده بهینه کرد 

سازمان فرهنگی هنری شهرداری با هدایت و کمک د راین موارد بالا ذکر شده و هماهنگی با دستگاههای ذی ربط و متولی می تواند گامی شایان و بزرگی در این راه بردارد کاری که در بسیاری از استانها انجام شده و ما شاهد آن هستیم و خواهیم بود 

نكته ي پاياني 

 

يكي ازخصوصيات انسان فراموشي است. غفلت و سرگرم شدن به زندگي روزمره معمولاً گذشته را از ياد مي برد . برگزاري ايام خاصي همچون هفته ي دفاع مقدس، بسيج ، روز ارتش ،پاسدار ،جانباز و دهه ي فجر و ياد آوري رشادت ها و ايثارگري هايي كه در آن دوران توانست در زمينه هاي مختلف معادلات جهاني را نسبت به انقلاب و جنگ تحميلي ايران بر هم زند و منجر به تسليم شدن دشمنان تا دندان مسلح و تئوري پردازان انقلابي و نظامي در برابر ايثار رزمندگان و مردم سلحشور ايران كه تجلي گر حاكميت ايمان و اعتقاد به خدا و رهبري بودند ، گردد بلحاظ فرهنگي و آموزشي بسيار مهم است و يا هدف يادآوري وانتقال آن ارزشها از نسلي به نسل ديگر برگزار و جزء تاريخ يك ملت محسوب مي گردد . 
چرا كه نسل جديد بايد بداند آسايش و امنيت امروز او مرهون چه ايثارگريها ، فداكاريها و شهادت ها است . ايثارو شهادتي كه در قرآن و لسان اهل بيت (ع) گزينش مرگ متكي بر شناخت و بر مبناي اختيار در مبارزه عليه موانع تكامل بشري است كه شهيد و ايثارگر با شعور آن را انتخاب مي كند و روحيات يك ملت را تضمين مي نمايد . زيرا شهادت مكتب سازنده اي است كه شگرف ترين اثرات بر آن مرتبت است . در اين صورت است كه ملت ما با ارزش گذاري بر حركت شهدا و مقابله با فرصت طلبان ، اجازه ي كوچكترين استفاده ي ابزاري از آنان را براي مقاصد سياسي و اقتصادي خود نخواهد داد و حركت در راستاي توسعه ي »فرهنگ ايثار و شهادت« يكي از نشانه هاي بارز آن است.

بودجه دولتی که معمولا به شرایط خاص احتیاج دارد اما سازمان فرهنگی و هنری شهرداری مکمل این کم و کاستی ها می باشد و می تواند این خلاء ها را پر کند 

به امید آنروز که این سازمان گوش چشمی هم به مقوله ایثار داشته باشد 

نتيجه گيري
 

ما در اين مقاله قصد بررسي موضوع مهمي همچون» راهكارهاي ترويج فرهنگ ايثارو شهادت « را داشتيم كه در اين راستا سعي نموديم تا با رويكردي ديني و جامعه شناختي به تحليل واقع بينانه ،علمي و همه جانبه ازمسئله مورد نظر بپردازيم . فلذا در قالب يك چارچوب مشخص و منسجم پس از تبيين ضرورت و اهداف پژوهش وتشريح مفهوم ايثار و شهادت با بررسي مواردي همچون مرجع ديني فرهنگ شهادت طلبي و رابطه ي آن با ارزشها و ايدئولوژيهاي متعالي و سازنده، شاخص هاي شهادت و فضيلت هاي آن ، چالش ها ي موجود در فرهنگ ايثار و شهادت و نهايتاً ارائه ي ر اهكارهاي عملي ترويج اين فرهنگ در جامعه پرداختيم و سپس به اين نتيجه گيري كلي رهنمون شديم كه با اتمام جنگ و انقلاب نبايد شهداء ، ايثارگران و فداكاريهاي آنان فراموش شود . چرا كه نسل جديدي كه به دنيا مي آيد با خاطرات آنان روبروست و بايد اين نسل را با شهداء ، ايثارگران و فرهنگي كه به آن پايبند بودند آشنا كنيم و ارزش و اهميت كار آنها بايد در جامعه بخوبي روشن شود . زيرا جامعه اي كه بتواند آرمان شهداء و ايثارگران و جانبازان را بخوبي درك و ترويج نمايد ، از كاركردهاي مثبت آن كه همانا گسترش معنويت در جامعه ، كاهش فساد و ناهنجاري و به تبع آن شكل گيري يك محيط انساني سالم و الهي است بهره خواهد برد و هيچ عامل ديگري حتي پول و ثروت هم نخواهد توانست با آن رقابت نمايد و تمامي آنها در» فرهنگ ايثار و شهادت« متجلي است كه ازآن مي توان به عنوان نگهبان حقيقي براي دژ محكم دين و اسلام نام برد. چرا كه وجود فرهنگ ايثار و شهادت است كه به زندگي انسان ها معنا مي دهد وآنها را ازرخوت و بيگانگي خارج مي نمايد .وبه آنها هويت ديني بخشيده و در مسير الهي مقاوم و پايدار مي سازد . كه در نهايت رفاه ، آسايش و امنيت را براي تداوم بخشي به زندگي همنوعان در ابعاد گوناگون به ارمغان مي آورد.

لذا بر ماست که از بودجه میلیاردی سازمان فرهنگی شهرداری در این بخش فرهنگی یعنی ایثار وارد شویم و مکان فرهنگی و هنری شهرداری رامامن نیروهای دلسوزان نظام و انقلاب قرار دهیم 

توقع زیادی هم نداریم بلکه می خواهیم همانطور که به سایر قسمتها  توجه میشود و همانطور که به موسسات خاص توجه ویژه میشود

همانطور که به کتابهای خاص خیلی توجه می شود 

همانطور که به ناشران خاص مورد حمایت قرار می گیرند 

ما هم می خواهیم به ناشران دلسوز انقلاب توجه شود 

ما هم می خواهیم شهرمان تابلوی تمام نماء از رشادتهای  آن مردان سفر کرده تبدیل شود 

ما هم می خواهیم در سال چند کتاب ( همینک بالغ بر سیصد عنوان کتاب از شهرهای مختلف در اطاق آماده چاپ است اما  ریالی برای چاپ  این کار وجود ندارد ) 

اگر قراره به بهانه های مختلف وبلاگ نویسان دعوت شوند چرا سایتها و وبلاگ نویسان ارزشی و معتقد و اصول گرا هم مورد حمایت مالی و معنوی قرار نمی گیرند و فقط عده ای خاص به بهانه ای خاص در مکانهای خاص دعوت مشوند و در پایان ضمن اهداء هدایا توجه ویژه به بعضی از کلمات در خصوص بعضی از آقایان هم میشود که مورد لطف و عنایت قرار گیرند 

ما هم می خواهیم مثل بقیه که در اردهای گردشگری و ایرانگردی و استانگردی با آن نگاه و جریان فکری خاص گردش و تفریح می کنند ، بخشی از ایثارگران و دلسوزان هم از این نعمات شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری استفاده کنند 

ما هم می خواهیم نمایشگاه های ایثار و مفاهیم زیبای این حوزه را در پارک شهر برای مردم به نمایش بگذاریم 

و دهها طرح دیگر 

به امید اینکه تمام مسئولین در این زمینه ما را یاری کنند 

همینک منتظر قدوم مبارک شما به خصوص افکار مهربان شما در این خصوص هستیم 

چشم در راه کسی هستم

کوله بارش بر دوش

آفتابش در دست

خنده بر لب,گل به دامن,پیروز

کوله بارش سرشار از عشق,امید

آفتابش نوروز

با سلامش,شادی

در کلامش,لبخند

از نفس هایش گل می بارد

با قدم هایش گل می کارد

مهربان,زیبا,دوست

!روح هستی با اوست

 

قصه ساده است,معما مشمار

چشم در راه بهارم آری

...چشم در راه بهار

 "فریدون مشیر

 


" و الله الحمد من اوله الي آخره "
منابع:

1-    دست  نوشته های محمد علی طالع زاری - کارشناس حوزه ایثار و شهادت 

2- ابن منظور ، محمدبن مكرم . لسان العرب ، قم: نشر ادب الحوزه ، 1405 ق. 
3- اديبي سده ، مهدي . جامعه شناسي جنگ و نيروهاي نظامي ، ج 4 تهران : سمت، 1382 
4- اقبال ، زهرا ؛ جنگ شهادت ؛ تهران : سروش ،1355
5- توسلي ، غلامعباس . جامعه شناس دين ، تهران: سخن ، 1380
6- جمالي ، عيسي . سردار خوبان ، تهران : شاهد ، 1381 
7- دهخدا ، علي اكبر .لغت نامه ،تهران : دانشگاه تهران ، 1377 
8- سنگري ، محمدرضا ؛ عوامل معنوي و فرهنگي دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا ؛ قم : مركز تحقيقات اسلامي ،1380
9- شاعري ، محمد حسين . جامعه شناسي شهادت طلبي و انگيزه هاي شهيدان ، . تهران : شاهد ،1381

دانلود...
ما را در سایت دانلود دنبال می کنید

برچسب : کاندیدای شورای شهر گمیشان, کاندیدای شورای شهر گرگان, کاندیدای شورای شهربندرترکمن, نویسنده : بهمن khoondel بازدید : 764 تاريخ : يکشنبه 25 فروردين 1392 ساعت: 3:02